ullaslivsglimtar

En uppdaterad blogg efter 3 års uppehåll. En blogg som handlar om mitt liv som pensionär, vardagen som består av möte med mitt älskade barnbarn, min stora hobby akvarell.

Annandag

Publicerad 2012-12-27 19:08:26 i Allmänt,

Avslutade helgen med brunch på rester. Även min sambo hade slutit upp. Väl hemkomna blev det skönt att slappa i soffan.

Jjuldagen

Publicerad 2012-12-27 19:04:45 i Allmänt,

Juldagen blev denna julens julafton i Göteborg hos dotter och måg. Fantastisk mat, julklappar och lekar.

Julafton

Publicerad 2012-12-27 19:01:04 i Allmänt,

Nysnö, promenad med sonen. Glögg, Lutfisk och Ris à la Malta med ex och son. Senare hade R. och jag mys med goda samtal. Denna julafton var olik alla andra. Men mycket kvalitetstid !

Lilla julafton!

Publicerad 2012-12-27 00:12:11 i Allmänt,

En försmak av julen. Förmiddagen, koka julgröt, ugnsbakat skinkan förberett lilla julkvällen. Martin på besök. Rikard kom vid 14.15 . Promenad runt G town senare mat, senare ändå mat! Tomten kom på tränings tur! Så mysigt !

Glögg i sjöbod nr 8

Publicerad 2012-12-16 15:58:18 i Allmänt,

Fina Anna hade ordnat så mysigt för oss. Glögg, hembakta pepparkakor med ädelost. Trevliga människor mötte upp! Mina kära grannar Lena och Peter bjöd därefter på rödvin och trevlig samvaro.

6 dagar hemma!

Publicerad 2012-12-15 15:11:05 i Allmänt,

Vi möttes av snö och kyla.... Inte så gott! Första dagarna var det kallt kallt både inne och ute. Fram med Uggs och Varm kappa, vantar mm. Köra bil i snö varje morgon kl 06.00! Fy.. Hoppas att det blir Sista vintern att köra varje morgon??? Mina vänner från Sayang har försökt pigga upp mig med fina kort... Nu skall jag på glöggfest och C på julbord! Inte så dumt iallafall!

Dag 15

Publicerad 2012-12-10 19:03:25 i Allmänt,

Hemresedags! Upp klockan 6.15. Sista kaffet på altan! Frukost i matsalen. Sen var det dags att ta farväl av Tukta, Hasbullah och Mr Boon. Det blev kramar och löfte om att återvända. Resan till Krabi avnjöts med privatchaufför. Lång väntan på flygplatsen och en ännu längre resa hem. 24.00 var vi hemma på Petterhagen. Skönt men kallt och snö! Vintern är här igen!!!!!

Dag 14

Publicerad 2012-12-10 18:55:00 i Allmänt,

Sista hela dagen! Vi tillbringade dagen på stranden, efter första doppet kl 07.30 fikade vi med Leh, hans pappa Geo hade lämnat fika bröd på morgonen,som han hade bakat på morgonen! Dagen bjöd på mer bad, massage, visit på marknaden  i Saladan med Jan. Efter att ha packat åt vi en god barracuda på stranden, tog en avskedsdrink med alla våra vänner Det blev lite vedmodigt en stund! Mr Boon Tukta och jag bestämde avsked till avresedags.

Dag 13

Publicerad 2012-12-10 18:45:24 i Allmänt,

Klockan 11.30 hämtade Daranee och Jan oss för att tillbringa dagen i Old Town. Vi åkte först till Daranee' s restaurang för att titta, hälsa på hennes släkt. Därefter blev det visit hos Leh's föräldrar Geo och Souda. Efter förfriskningar där åkte vi hem till Daranee och Jan. De bor tillsammans med hennes föräldrar.Senare åkte vi på sjön och fiskade och badade på en liten ö. 9 små fiskar blev det som vi senare åt tillsammans med ris , såser och grönsaker. Middag serverades traditionsenligt på golvet, där familjen satt i ring! En fantastisk dag till på vår resa.

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3468789/images/2012/pic_50c61f0be087c32bc4e8ce6f.jpg">https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3468789/images/2012/pic_50c61f0be087c32bc4e8ce6f.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-1/3468789/images/2012/pic_50c61f37e087c32bee8856bc.jpg" class="image">

Fortsättning dag 12.

Publicerad 2012-12-10 18:31:18 i Allmänt,

Efter en timmas eftermiddagsvila, dusch och uppfräschning tog vi en liten drink innan vi tog tuk tuk till Bajern en av de bättre köttkrogarna på Ko Lanta. Dead körde oss en ny bekantskap. Det var en trevlig rolig kille, han valde att vänta på oss för vidare transport. Ja skälet var nog att det är så lite turister här, så varje körning är guld värd för dessa killar. Vi åt en härlig T Bone steka med klyftpotatis och rödvinssås. Mycket gott efter att vi ätit mest thai mat. Dead väntade tålmodigt för att köra oss till Sunset bar. Där tog vi en kaffe med sambocka, slappade i en thai säng på stranden innan vi vandrade hand i hand hem på stranden. Sen var det läggdags 22.30. Nya äventyr, följer i morgon!

Dag 12

Publicerad 2012-12-06 11:57:23 i Allmänt,

Torsdag börjar kännas kort om tid bara 3 dagar kvar. Men man måste tänka framåt, därför bokade vi showpaket Cabaret Lorensberg men boende högst upp i Gothia towers till en lördag i januari. Något att se fram emot.!! Bad och sol, småprat med alla våra vänner har präglat dagen. Vi är så tacksamma för hur bra vi har det här. Fick just veta att Daranee planerar morgondagen för oss med fisketur, middag på hennes restaurang. Vi hämtas vid 11.00.!

Dag 11

Publicerad 2012-12-05 13:22:42 i Allmänt,

Tidig morgon promenad följt av morgonbad 07.30. Kaffe på altan därefter frukost.Key kom som vanligt förbi, idag bjöd han på Ukulele med thai songs vid frukostfikat på stranden. Dagen började med lite moln, därför en visit till Saladan för bankbesök och lite jul klappar. Inköp av vissa goda drycker mm. Hem med tuk tuk till Sayang för att bada klockan var 12. 00. Nu var det rejält varmt! Ale hjälpte oss få in lite thai musik på Spotify, att ha i vinter som minne. Sol bad lunch ja vad som behövs för att njuta bjöds denna dag. Nu är det dags för middag var? Det får vi se men blir nog här med Fire show!

Dag 10

Publicerad 2012-12-05 02:48:19 i Allmänt,

Idag har vi slappat på stranden hela dagen till solen gick ner. Ja massage förstås, jag fick min härliga ansiktsmassage och C sin välbehövliga ryggmassage. Efter en uppfrächaande shower tog vi en tuk tuk till Sayang för lite julklappshopping. När det var fixat blev det middag hos Papa s. Vi blev behandlade som kungar. Papa själv fixade god mat till oss, med räkor kokta i dill till förätt. Vilka räkor!!!! Sedan blev det Kungsmakrell till varmrätt med grönsaker och bakad potatis, varsin öl och vatten förstås. Dyraste vi ätit 300 kr i svenska pengar. Lyx i Thailand!!!! Lite mer shopping innantill tuk tog oss hem. Trötta även denna kväll så sängen lockade kl 22.

Dag 9

Publicerad 2012-12-05 02:35:17 i Allmänt,

Gårdagens ormshow var fantastisk! Sambo tog en orm om halsen. Trots att den ej var farlig var det modigt! Därefter blev det en show med kobror, cocos snakes och en farlig djungel snake. En uppvisning över det vanliga! Över till dagens händelser. Klockan 10 kom Leh hans pappa Bankeo mamma Souda, sonen Bäwo och hämtade oss. Vi åkte till Nakkara resort och hämtade Eva och Jenna för en dagsutflykt till heatstreams på fastlandet. Jag som respekteras högst som Mama fick sitta i en luftkonditionerad bil med Lehs mamma och pappa. Fem man på flaket. Livsfarligt men så är det här. Efter två färjor var vi på fastlandet. 3 mil senare kom vi fram till en nationalpark med heta källor. Djungelliknande park otroligt vackert! Hoppas kunna få in bilder när jag kommer hem. Väl framme vid källorna hade vi ej badkläder. Väl framme vid källorna hade Conny och jag inga bad kläder. Jag hade missuppfattat Leh. Han hade informerat mig om diskret klädsel, de är muslimer. Men Leh lånade ut sina bermuda shorts till mig och Bäwo sina badbyxor till C. Vilken syn antar jag? Underbara källor med 42 gr vatten, därefter avsvalkande simtur i en flod nedanför. Efter detta åkte vi till Krabi för lunch på en typisk restaurang för thailändare. Flera goda thailändska soppor med ris,grönsaker och den godaste omelett jag någonsin ätit. Vi var 7 personer till en kostnad på 275 svenska kronor. Inga problem att bjuda då! Vi delade kostnaden med Eva och Jenna! Så billigt blev det. Resan fortsatte till Ao Nang för att visa för oss mammor! Souda hade endast varit där en gång! Vacker natur men till sist sa jag we go home to Ko Lanta, alla blev glada! Vi tillhör ju deras familj nu efter 5 ggr. Hemresan var tuff i mörkret med 5 på flaket, fader Bankeo körde rejält fort på motorvägen. Gör nog aldrig om en sån resa. I väntan på färjor roade jag föräldrarna med kort på i pad samt att visa Tom Cat. Vi skrattade så tårarna rann när de och även jag tala thailändska med Tom Cat. Resan tog slut klockan nio. Det blev nann bröd med ost, sen direkt i säng. Vilken underbar dag!
Ingabadkläde

Dag 8 1:advent, missar adventsljuset idag.

Publicerad 2012-12-02 09:43:00 i Allmänt,

Vad gör väl det när man har det underbart i Thailand. Ikväll blir det dock ett värmeljus på altanen vid 19 tiden då det är mörkt. Idag har vi ej kunnat bada då vågorna är 3 meter höga ibland, vattenskummet ända upp i restaurangen och röd flagg. Otroligt vackert skådespel i alla fall. Ikväll skall vi äta middag tillsammans med Daranee och Jan ( norsk make). Därefter skall vi se en ormshow som skall vara fantastisk sägs det! Lite läskigt iallafall! Återkommer imorgon med mer info!

Dag 7

Publicerad 2012-12-02 05:20:33 i Allmänt,

Vi började en härlig morgon på altanen med en kopp kaffe, solen, fågelkvitter, vågornas skvalp var det enda som hördes. En timma senare åt vi frukost med massor av frukt, grönsaker, äggröra mm. Kaffetåren drack vi som alltid nere på stranden. Vi bestämde oss snabbt för att skippa marknaden, det blev en kortare promenad därefter bad och kast med liten boll. Lunch bestående. Av en fantastisk kycklingsoppa med kokosmjölk, gingale, och citrongräss. Ytterligare bad, fält av manikyr, predikyr. Sambon lät sig masseras. Klockan 17 kom Daranee till vår bungalow för att göra en proffs make up inför kvällen. Jag som alltid drömt om att bli riktigt sminkad nu fick jag denna dröm i uppfyllelse. Lös fransar, lack eyeliner mm. Häftigt! I skymningen gick Conny och jag hand i hand längs stranden för att stanna till en stund på tu man hand. Vi växlade ringar och drack ett glas rose i silver champagneglas, på strandkanten till vågornas skvalp! När vi lite senare skulle äta middag eskorterade Mr Bonn mig till bords trodde jag, men min älskade vän Tukta dök upp bakom ett träd med en underbar bukett blommor, rosor,nejlikor,krysantemum mm. Vår hemlis var avslöjad. Dessa underbara människor!! Vi åt en fantastisk middag med grillade tigerräkor mm för att sedan ha ett litet party i baren med champagne för alla våra vänner Leh, Bum, Ritt , Aleh, Daranee, Jan, Mr Boon, Mr Yap och många fler. Grabbarna bjöd på en extra fin eldsshow. Aleh sjöng Redemption song, med sin fina röst, Kvällen avslutades med att halvabaren spela och sjöng thai songs. Vi kommer alltid att minnas denna kväll med all den kärlek vi får !

Om

Min profilbild

Ulla Svensson

Sambo, mormor, pensionär, med stort intresse för barnbarn, resor och akvarell. Favoriter Lars Lerin, Rickard Söderberg. Viktigaste egenskap ärlighet.